Vi har tideligere vært innom dominantakkorder, og sagt litt om hvordan de leder til en ny akkord. I artikkelen om "Harmonisk og melodisk mollskala" så vi hvordan dominantakkorden førte til at skalaen ble endret fra ren moll til harmonisk moll. Men … [Continue reading]
2 varianter av mollskalaen – harmonisk moll og melodisk moll
I denne artikkelen skal vi ta utgangspunkt i ren mollskala (se artikkelen om modale skalaer og kirketonearter. Vi skal så se på to varianter av denne skalaen: harmonisk mollskala og melodisk mollskala. … [Continue reading]
Arrangeringstips – lag et enkelt akkordunderlag – del 2
I forrige artikkel lagde vi et enkelt akkordunderlag til en melodi. Dette akkordunderlaget instrumenterte vi ut for 3 strykere. Resultatet ble et funksjonelt men kanskje litt platt og kjedelig arrangement. I denne artikkelen skal vi gå videre med … [Continue reading]
Grunnleggende om akkorder – vi bygger ulike treklanger
I denne artikkelen vil jeg ta for meg det mest grunnleggende innen akkordlæren, nemlig hvordan vi kan bygge de vanligste treklangene. Jeg skal forklare hvordan vi kan lage følgende treklanger: dur moll forminsket forstørret For å lage disse … [Continue reading]
Arrangeringstips – lag et enkelt akkordunderlag – del 1
Arrangering handler ofte om å lage et akkordunderlag til en melodilinje. Dette kan gjøres på mange ulike måter og i denne artikkelen skal jeg vise en enkel og rask metode. Vi skal jobbe med akkorder i tett leie og se på hvordan vi kan skape god … [Continue reading]
Hvordan finne de faste fortegnene på durskalaen og kirketoneartene?
Du har lært om alle kirketoneartene, kan alle navna, vet hvilke trinn i durskalaen de ulike skalaene starter på og klarer å kjenne dem igjen ved å høre dem. "So far so good..." Men hva om du får lyst til å spille en D-lydisk skala, hvilke toner har … [Continue reading]
Siste kommentarer