I den forrige artikkelen jeg skrev om faste fortegn på kirketoneartene –
Hvordan finne de faste fortegnene på durskalaen og kirketoneartene?
ble det noen spørsmål om å forenkle forklaringen. Akkurat den fremgangsmåten var ikke så lett å forenkle, men her kommer en annen metode som kanskje kan gjøre det lettere å forstå.
Se alle skalaene i lys av durskala og ren mollskala
En metode for å finne hvilke toner det er # og b for i en kirketoneart er å ta utgangspunkt i durskalaen eller den rene mollskalaen. Deretter endrer vi på de tonene vi må endre på for å få rett skala. Her skal jeg gå igjennom alle kirketoneartene på denne måten, og finne ut hvilke toner vi må endre på. Nederst i artikkelen finner du oppsummering, som du kan bruke som huskeliste.
Det du trenger å vite er hvordan du finner fortegnene i en durskala og en ren mollskala. Du kan lese mer om dette her: Bruk kvintsirkelen til å finne faste fortegn i en toneart og her: Dur og moll – parallelle tonearter
For enkelhets skyld bruker jeg kirketoneartene fra de ulike trinnene i c-dur skalaen. (D-dorisk, E-frygisk, F-lydisk, G-mixolydisk, A-eolisk, H-lokrisk) Da vil ingen av kirketonearten under ha noen faste fortegn, og det blir enklere å sammenligne.
Dorisk
Dorisk skala bygger på mollskalaen. På figuren under har jeg notert en dorisk skala til venstre, og en ren mollskala til høyre.
– Vi kan altså se at dorisk skala er en ren mollskala med hevet 6. trinn.
Frygisk
Vi gjør det samme med frygisk, som også bygger på mollskalaen.
– Her ser vi at frygisk skala er en ren mollskala med senket 2. trinn.
Lydisk
Lydisk bygger på durskalaen.
– Her ser vi at lydisk skala er en ren durskala med hevet 4. trinn.
Mixolydisk
Mixolydisk bygger også på durskalaen.
– Her ser vi at mixolydisk skala er en ren durskala med senket 7. trinn.
Eolisk
Dette er en ren mollskala.
Lokrisk
Lokrisk skala bygger på mollskalaen:
– Her ser vi at lokrisk skala er en ren mollskala med senket 2. og 5. trinn.
Oppsummering
Her er en oppsummering av hvordan vi kan utlede de ulike kirketoneartene fra dur og ren moll:
Dorisk skala – ren moll med hevet 6. trinn
Frygisk skala – ren moll med senket 2. trinn
Lydisk skala – durskala med hevet 4. trinn
Mixolydisk skala – durskala med senket 7. trinn
Aeolsk skala – dette er den rene mollen
Lokrisk skala – ren moll med senket 2. og 5. trinn
Håper dette kunne være litt oppklarende, og kanskje en enklere metode å lære seg de ulike kirketoneartene på.
Legg igjen en kommentar