Trommenotasjon
For å kunne plukke ned en trommesettrytme på noter, må vi først vite litt om trommenotasjon. Trommesett noteres i et 5-linjerssystem, der de ulike trommene har sine faste plasser. Basiselementene i trommesettet er:
- hihat
- skarptromme
- basstromme
Disse plasseres på denne måten i notesystemet:
Vanligvis skriver vi hihat med notehalsene oppover. Skarptromme og basstromme noteres med notehalsene nedover, og de deler dermed på notebjelker, pauser osv. Her er et eksempel på en notert trommerytme:
Begynn med underdelingen
Når du begynner å plukke trommesettrytmen, er det lurt å begynne med underdelingsstrømmen. Den ligger nesten alltid i hihat (eller ride-cymbal). Når du først har fått den på plass er det mye lettere å koble de andre trommene til denne underdelingen. Hør på denne trommerytmen:
Her hører vi at mønsteret repeterer seg etter to takter. Vi må altså sette av to takter. Hihaten går på alle åttedelene, og vi skriver inn den først:
Plasser de andre instrumentene i forhold til underdelingen
Så kan vi lytte på skarptromma, og finne ut hvor den er plassert i forhold til underdelingen. Her har jeg satt en rød parantes på de underdelingsslaga som faller sammen med skarptrommerytmen:
Deretter kan du lytte til basstromma, og merke av hvor den faller sammen med underdelingsstrømmen. Her har jeg merket alle basstrommeslagene med en grønn parantes:
Overfør til vanlig notasjon
Nå har vi funnet ut hvor alle instrumentene skal være i underdelingsstrømmen. Det neste steget er å overføre dette til notasjon. Prøv å gjøre det så leselig og ryddig som mulig. Tenk at skarptromme og basstromme er på et eget lag, og de deler bjelker der det trengs. Hihat er for seg selv øverst.
Noen tips
1
Når du følger denne fremgangsmåten, vil du hele tiden ha god kontroll på hvor alt er plassert i forhold til hverandre. Det er enkelt å se dette når du knytter alt til underdelingsstrømmen først, og så overfører til noter etterpå.
2
En tommelfingerregel er å prøve å gruppere notene etter grunnslag. Prøv å unngå for mange synkoper og noter som strekker seg over grunnslagene. Da blir det vanskeligere å lese rytmen. Se på dette eksempelet under og sammenlign det med det vi har over:
Vi er vant til å tolke notegrupper som om de begynner på slaget. Den andre basstrommenoten vil derfor kunne oppfattes som på slaget, siden den er i gruppe med den neste noten.
3
Prøv å spille de ulike rytmene på ved å klappe/trampe. Da får du en god feeling på hvordan rytmen er. Det er mye lettere å få med seg ørene når kroppen også er med.
hans peter olav hansen says
jeg har boka til ernst wiggo, den er super, dette her var forståelig og bra, 1000 takk