I den forrige artikkelen om 2-5-1-progresjoner, viste jeg hvordan du kan bruke akkordskalaen til 1. trinnsakkorden når du improviserer over akkordene. Det fungerer bra når du er i dur. Men i moll blir det litt annerledes. Da vil den rene mollskalaen gi en mollakkord som 5. trinnsakkord. Mollakkorder er ikke så bra som dominantakkkorder – vi vil helst ha durdominanter. Her får du se hvordan vi enkelt kan løse dette!
Skalaakkordene i moll
Er vi i moll – f.eks. F-moll – får vi disse akkordene på 2., 5. og 1. trinn:
Her ser vi at dominanten (5. trinnsakkorden) er en mollakkord. Mollakkorder fungerer ikke så godt som dominantakkorder. Vi vil helst ha dur. Løsningen er da at vi gjør om 5. trinnsakkorden til dur:
En ny skala oppstår!
Vel, ikke akkurat en NY skala, men en annen mye brukt skala som skiller seg fra den rene mollskalaen. Durtersen i 5. trinnsakkorden er en tone som vi ikke finner i den rene mollskalaen. Nemlig stor septim. Bruker vi denne tonen i stedet for den lille septimen får vi en harmonisk mollskala!
Her kan du lese mer om den harmoniske mollskalaen.
Dette betyr at vi kan bruke den harmoniske mollskalaen når vi kommer til dominanten.
Vi bruker altså den rene mollskalaen på 1. og 2. trinnsakkordene, og så bruker vi harmonisk moll når vi kommer til 5. trinnsakkorden.
Se video der jeg demonstrere dette
På improskolen.no har jeg laget en video der jeg demonstrer denne måten å bruke harmonisk moll over dominanten i en 2-5-1-progresjon i moll.
Her kan du se videoen – Lær å improvisere over 2-5-1-progresjoner i moll
Legg igjen en kommentar