- Introduksjon til intervaller
- Durskalaens intervaller – og hvorfor du bør kunne dem!
- Alle intervallene – en gjennomgang med noter, lydeksempler og hjelpemelodier
Med intervall mener vi i musikken avstanden i tonehøyde mellom to toner. Intervallet kan enten spilles harmonisk – ved at tonene klinger samtidig, eller melodisk – ved at tonene klinger etter hverandre.
Intervallene er byggestenene i både melodier og harmonier (akkorder). Å kjenne igjen intervaller på gehør er et viktig redskap for å kunne orientere seg i musikkens toneverden. Når vi jobber med arrangering og komponering må vi ha kjennskap til hvordan intervallene klinger og hvordan vi kan bruke dem til å bygge akkorder, melodier og melodiske koblinger.
I denne artikkelen skal jeg se på hvilke intervaller vi får når vi bruker durskalaens toner og har durskalaens grunntone som en av tonene.
De ulike intervallene har fått flotte latinske navn. Navnene betegner de ulike ordenstallene, og de åtte første er som følger:
- Prim
- Sekund
- Ters
- Kvart
- Kvint
- Sekst
- Septim
- Oktav
Intervallene deles også videre inn i rene, store, små, forstørra og forminska. De intervallene jeg skal se på i denne artikkelen er hentet fra durskalaen og består kun av rene og store intervaller.
Her har vi en durskala, nærmere bestemt g-dur.
Nå skal vi se og høre hvilke intervaller vi får når vi spiller fra grunntonen og opp til en av de andre tonene i skalaen. For å gjøre det lettere å huske hvert intervall tar jeg med med sanger/låter som starter med intervallet (stigende) som sine to første toner.
Durskalaens intervaller fra grunntonen:
1 – Ren prim
Avstand: 0 trinn
Huskesang: «Se min kjole»
2 – Stor sekund
Avstand: 1 helt trinn (2 halve trinn).
Huskesang: «Lisa gikk til skolen»
3 – Stor ters
Avstand: 2 hele trinn (4 halve trinn).
Huskesang: «Oh. when the saints» / «Sir Duke»
4 – Ren kvart
Avstand: 2 1/2 hele trinn (5 halve trinn).
Huskesang: «Amazing grace»
5 – Ren kvint
Avstand: 3 1/2 hele trinn (7 halve trinn).
Huskesang: «O du som metter liten fugl»
6 – Stor sekst
Avstand: 4 1/2 trinn (9 halve trinn).
Huskesang: «Nå har vi vaske golvet»
7 – Stor septim
Avstand: 5 1/2 trinn (11 halve trinn)
Huskesang: Denne er det litt vanskeligere å finne en god låt til… Men starten på refrenget på «take on me» har en stor septim (takk for tipset Jørund!). I tillegg har Nora Jones en låt som heter «Don´t know why» og som begynner på dette intervallet. Ellers kan vi også kjenne igjen stor septim ved at den er det mest dissonerende (skarpe) intervallet av de vi har tatt med her.
8 – Ren oktav
Avstand: 6 hele trinn (12 halve trinn)
Huskesang: «Over the rainbow»
Noen puggeregler
Når vi tar durskalaens intervaller fra grunntonen kan vi si at:
– Alle intervallene som har «s» i navnet er store, resten er rene.
– De store intervallene kan bli små.
– De rene intervallene kan forstørres eller forminskes.
Det er også vanlig (spesielt når vi snakker om akkorder) at intervallnavnet brukes som betegnelse for den øverste tonen i intervallet. F.eks. kan vi si at den store tersen i c-dur er tonen e. Blir du bedt om å spille kvinten i d-dur, så spiller du tonen a osv…
Det var en gjennomgang av durskalaens intervaller. Hvis du har forslag til noen andre passende huskesanger (spesielt på den store septimen) så er kommentarfeltet utmerket til akkurat det! :-)
Vidar
Eirik says
Perfekt! ikkje for mykje, ikkje for lite. Takk
Vidar says
Takk for det! Fint at det kan være til nytte! :-)
Jørund says
For den store septimen fungerer vel refrenget i «Take on me» ypperlig, dvs, man går en stor septim mellom «take» og «on», før «me» avslutter med en liten sekund..
Ikke et vanlig intervall i melodilinjer virker det som :D
Vidar says
Jepp, det har du rett i! :-) Ikke lett å finne gode eksempler på den store septimen…
Er du helt sikker på at det er en stor septim i «take on me»? Starter intervallet på grunntonen?
Jeg har ikke låten akkurat tilgjengelig nå, men skal ta å sjekke det ut så snart jeg klarer! :-)
Fanny says
«on» i «Take on me» er vel en ters i dominanten , er det ikke ? Eller er skifter ikke akkordene ?
Vidar says
Hei Fanny!
Jo, «on» er tersen i dominantakkorden.
Men avstanden fra første tonen «take» til andre tonen «on» er en stor septim.
:-)
Vidar says
Hei igjen Jørund! Take on me starter med en stor septim ja! Så det er en bra låt å bruke på dette intervallet! Har oppdatert artikkelen og tatt med «Take on me» i det gode selskap! :D
Hans Jørgen says
Hei Vidar. Dete var en veldig fin gjennomgang. Meget nyttig oppfrisking. Klar og to the point. Fant forresten en skriveleif i omtalen av ren kvint. Du skriver «Avstand: 3 1/2 hele trinn (5 halve trinn).» Det skal vel være 7 halve trinn for at matematikken skal gå påå. 5 halve trinn er jo ren kvart, som du skriver. :) Mitt lille bidrag til kvalitetssikringen. ;)
Synes forøvrig at det var fint å finne disse sidene når jeg sitter og prøver å ta emg fram i musikkteoriens mysterier på egen hånd. Keep up the good work.
Vidar says
Hei Hans Jørgen.
Takk for det. Så flott at det er til nytte!
Og takk for rettelsen! Bra det er våkne lesere der ute! :-)
Lykke til med musikkteorien!
Anette says
Hei! Litt forvirra her!
Er det halvtonene som bestemmer intervallen? Eks: Du har en fiss, og seksten til den er da D? Eller har jeg skjønt det helt feil?
Anonym says
Har vi norske ord fo de engelske augmented og diminished?
Vidar says
Heisann. Ja, på norsk har vi forstørret (augmented) og forminsket (diminished).
Mona says
Jeg får ikke dette til å stemme!
Første linja mellom «Take» og « on» er da et kvint intervall?!
En kvint består av 7 halvtonetrinn fra grunntonen,-og bør kke forvirres med et septim intervall.
Vidar says
Hei Mona.
Første frase på refrenget på «Take on me» (ca. 51 sekunder ut i sangen) starter nok med en stor septim, og ikke en kvint.
Take (Ab) on (G) —
Anonym says
Ja så sannelig. Det er neste frase som starter med et kvintsprang.
Da har jeg nynnet den feil i åresvis 😅